Undervisningsmodeller
Model 1 | Model 2 | Model 3 |
Gæstelærer-præsentation (10 min.) af de 3 repræsentanter fra en monoteistisk religion. Gæt en tro?
| Gæstelærer-præsentation (10 min.) af de 3 repræsentanter fra en monoteistisk religion. Gæt en tro? | Gæstelærerne bestemmer. |
Første plenum-runde: (30 min.) Grundpræsentation af religionens bog + symboler, præsentation af hver repræsentant: (max. 7 min. hver) med relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.) a. Jødedom
| Plenum-runde: (30 min.) Grundpræsentation af religionens bog + symboler, præsentation af hver repræsentant: (max. 7 min. hver) med relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.) a. Jødedom | |
Anden plenum-runde (30 min.) om dagens emne: religiøs praksis / Gud og mennesket / Gud og det onde: Præsentation af hver repræsentant: (max 7min.), hver m. relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.) a. Jødedom | Gruppe-runder (45 min) Omrokering til grupper: (læreren styrer) 1.runde 15 min. : Gæstelæreren fortæller lidt om dagens emne (7 min.), og der lægges op til dialog med elev-spørgsmål og spørgsmål til eleven (7 min.). Rokade ( enten elever eller gæstelærer der rokerer) | |
Andre elev-forberedte spørgsmål i plenum (10 min.)
|
| |
Senest 10 min. før timens afslutning: Fælles afrunding v. gæstelærerne (5 min.): - på alles vegne om religionsdialog, rollemodeller, religionsfrihed i et demokratisk samfund. - mulighed for at gå hen til en af gæstelærerne og stille et par spørgsmål/snak. |
| |
Postludium : (5 min.) Gæstelærerne stiller sig ud 3 forskellige steder, så eleverne frit kan gå hen og snakke/stille spontane spørgsmål. | Senest 5 min. før timens afslutning: Fælles afrunding v. gæstelærerne (5 min.): - på alles vegne om religionsdialog, rollemodeller, religionsfrihed i et demokratisk samfund. |